Skip to main content

bagi salam elok-elok sikit!

Assalamualaikum... 

tak jawab salam berdosa.-.- masa kecik-kecik dulu selalu cakap macam ni dengan kawan mahupun sepupu sepapat, ikan sepat ikan keli semua. dengan orang yang tak berapa nak kenal pun bedal cakap macam ni. -.- entah apa yang orang pikir entahlah.. janji dah bagi salam, settle. pemikiran budak-budak macam tulah.. bagi salam, larikkk!! hiiihi


sekarang ni perkataan As-salam ni kurang dah. tak amerika la! hello, hi, hoi, woi, oit.. tu yang menjadi kata sapaan. apa-apa an.. salam mane? alaaaa.. orang yang bercakap ni pun apa kurangnya, kan? @_@ sebab sendiri tau la, entri ini di buat. untuk sedarkan diri sendiri.

hello, hi, hoi, woi, oit ni digunakan untuk kawan-kawan sama waktu dengan kita. kan? alaa.. biasa la, kawan. bukannya bapa mertua, mak mertua, biras, abang ipar, dato' untuk formal cenggitu. -.- ehhh "halimah? skemanya kau, bagi salam semua bagai. dah buang tebiat gamaknya."

betul ke idak? ce jawab? hihi

Menurut ustaz Zawawi Yusof, Baginda SAW memberi salam dengan lafaz “Assalamualaikum” dan menjawab salam dari para sahabat baginda dengan salam yang lengkap iaitu “Waalaikumussalam warahmatulallahhi wabarakatuh”

Ringkasnya, baginda SAW akan; Beri salam dengan ucapan - “Assalamualaikum” dan …Jawab salam - “Waalaikumussalam warahmatulallahi wabarakatuh”

di bawah adalah maksud setiap perkataan "salam" yang selalu kita gunakan dalam kehidupan kita tanpa / mungkin kita sedari.

As-salam - membawa maksud yang sama "Assalamualaikum"

salam - selamat tinggal 

bye - jarum sulit Kristian yang bermaksud “Di Bawah Naungan Pope.”

semekom - “Celaka Kamu. ”

a'kum - binatang 
(gelaran orang-orang Yahudi untuk orang-orang bukan Yahudi dalam bahasa Ibrani. singkatan daripada ‘Avde Kokhavim U Mazzalot’. yang bermaksud "HAMBA-HAMBA BINATANG DAN ORANG-ORANG SESAT". ) 

Jawab salam yang betul ialah ;
WAALAI KUMUS SALAM”dan bukannya ; “WAALAI KUM SALAM

beri salam yang betul :
ASSALAMUALAIKUM atau ASSALAMUALAIKUMWARAHMATULLAHIWABARAKATUH...

lepas ni, bagi salam penuh ye syieda. mendoakan kesejahteraan orang lain.-.- haaa.. kan elok. takde la orang nak hentam lagi. hihi bukan ada apa pun. manusia biasa la. paku dulang kayu serpih, ........ lu pikir la sendiri (Nabil cakap)




“Kirim salam, assalamualaikum pada ASHREE ye”

Dan bukannya :
 
“Kirim salam kat ASHREE yer”

Dan jangan pula memandai-mandai tambah perkataan seperti 

” Ko tolong kirim salam maut kat dia yer“.

gambar : gambar
sumber : As-Salam


xda size!


yang benar

Comments

  1. great entry tq ingt kn....

    chabtek.... tempah lah =) wat khas =)

    ReplyDelete
  2. Waalaikumussalam Warahmatulallahhi Wabarakatu...
    Sy dah jawab yer... heheh...
    entry yg bagus.. :)

    ReplyDelete
  3. @aimi pikir-pikir nak buat khas la aimi. hikhik sebab saiz nya xda. sadis betul! @_@

    ReplyDelete
  4. syg i tag u join contest =)
    http://aimiadilahkamarruddin.blogspot.com/2012/04/contest-manisnya-berbaju-kurung-by-lulu.html

    ReplyDelete
  5. Waalaikumussalam Warahmatulallahhi Wabarakatuh..thx utk perkongsian entry ni..

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum~ :)

    Nice ! Perkongsian yang bagus ! :DD

    ReplyDelete
  7. hurmm..btol tu..
    selain assalamualaikum,klu 'salam' pon boleh jugak..slalunya guna dlm sms kan..tp klu ckp depn2,sebaiknya assalamualaikum..

    ReplyDelete

Post a Comment

You can say anything but please don't hurt me. Thank you

Popular posts from this blog

Isi Borang Nikah Lelaki Selangor (online)

Selesai Ujian HIV tempoh hari. Seterusnya, kami mengisi borang kebenaran nikah. SS masih ingat sikit-sikit masa kursus pra perkahwinan tempoh hari. Penceramah ada terangkan procedur-procedur untuk isi borang nikah ni.

Dalam kursus pra perkahwinan tempoh hari, penceramah ada menyatakan, sekiranya ;
kedua-dua bakal pengantin lelaki dan perempuan berasal dari kariah yang sama. borang kebenaran nikah boleh di isi bersama.kedua-dua bakal pengantin lelaki dan perempuan berasal dari kariah yang berlainan, borang kebenaran nikah hendaklah di isi oleh bakal pengantin lelaki terlebih dahulu.Borang 2A : bakal pengantin lelakiBorang 2C dan 2D serta borang wali : bakal pengantin perempuanselesai isi borang. bagi kepada pihak pengantin perempuan (luar Selangor)
Procedur Isi Borang Kebenaran Nikah (Lelaki Selangor) :
Borang boleh di isi secara terus online di SINI. Daftar masuk dengan menggunakan no IC anda.Isi borang 2A untuk lelaki yang tinggal di Selangor.Pastikan anda sudah tahu :Tarikh Nikah (dal…

Ujian Saringan HIV

Ujian Saringan HIV

Sejak terminate P1 wimax ni, ss sudah susah update blog. tambahan pula semakin hari semakin banyak benda kena diberi perhatian serius.
Hari Isnin (10 Jun 2013) yang lepas, selesai buat Ujian Saringan HIV. pada hari tersebut, ss cuma amik cuti separuh hari. ss dan en.tunang pergi ke Klinik Kesihatan Kerajaan SAHAJA. di Sg. Chua, Kajang. pada hari tu, tidak ramai orang. jadi sebarang appointment tidak di perlukan.
Sebaik sampai jam 1.30 petang, kaunter masih di tutup. Setelah kaunter di buka pada jam 2 petang.
Dapatkan Borang ujian di kaunter. Borang tersebut disertakan bersama buku kecil warna : biru (lelaki), dan pink (wanita). Dua warna sahaja

abortion

Assalamualaikum 
“Sesungguhnya salah seorang kamu dikumpulkan kejadiannya dalam perut ibunya selama 40 hari sebagai air mani, kemudian menjadi segumpal darah seperti yang demikian itu (iaitu 40 hari), kemuadian ia menjadi segumpal daging seperti yang demikian itu juga (iaitu 40 hari), kemudian diutuskan kepadanya malaikat lalu ditiupkan roh padanya”.
Ia juga dikuatkan dengan firman Allah SWT yang bermaksud: “kemudian air mani tu kami jadikan ia segumpal darah, lalu segumpal darah itu kami jadikan segumpal daging, dan segumpal daging itu kami jadikan tulang belulang, lalu tulang belulang itu kami bungkuskan dengan daging, kemudian, kami jadikan ia makhluk yang (berbentuk) lain, maka, maha suci Allah, pencipta yang paling baik” (Al-Mukminun:14). - sumber

apa itu abortion? abortion (penguguran) : iaitu penyingkiran atau pengeluaran embrio atau fetus/janin dari uterus ibu. dan menyebabkan kematian. keguguran juga boleh berlaku secara sengaja ataupun tidak sengaja. keguguran secara tidak sengaj…