bagi salam elok-elok sikit!

Assalamualaikum... 

tak jawab salam berdosa.-.- masa kecik-kecik dulu selalu cakap macam ni dengan kawan mahupun sepupu sepapat, ikan sepat ikan keli semua. dengan orang yang tak berapa nak kenal pun bedal cakap macam ni. -.- entah apa yang orang pikir entahlah.. janji dah bagi salam, settle. pemikiran budak-budak macam tulah.. bagi salam, larikkk!! hiiihi


sekarang ni perkataan As-salam ni kurang dah. tak amerika la! hello, hi, hoi, woi, oit.. tu yang menjadi kata sapaan. apa-apa an.. salam mane? alaaaa.. orang yang bercakap ni pun apa kurangnya, kan? @_@ sebab sendiri tau la, entri ini di buat. untuk sedarkan diri sendiri.

hello, hi, hoi, woi, oit ni digunakan untuk kawan-kawan sama waktu dengan kita. kan? alaa.. biasa la, kawan. bukannya bapa mertua, mak mertua, biras, abang ipar, dato' untuk formal cenggitu. -.- ehhh "halimah? skemanya kau, bagi salam semua bagai. dah buang tebiat gamaknya."

betul ke idak? ce jawab? hihi

Menurut ustaz Zawawi Yusof, Baginda SAW memberi salam dengan lafaz “Assalamualaikum” dan menjawab salam dari para sahabat baginda dengan salam yang lengkap iaitu “Waalaikumussalam warahmatulallahhi wabarakatuh”

Ringkasnya, baginda SAW akan; Beri salam dengan ucapan - “Assalamualaikum” dan …Jawab salam - “Waalaikumussalam warahmatulallahi wabarakatuh”

di bawah adalah maksud setiap perkataan "salam" yang selalu kita gunakan dalam kehidupan kita tanpa / mungkin kita sedari.

As-salam - membawa maksud yang sama "Assalamualaikum"

salam - selamat tinggal 

bye - jarum sulit Kristian yang bermaksud “Di Bawah Naungan Pope.”

semekom - “Celaka Kamu. ”

a'kum - binatang 
(gelaran orang-orang Yahudi untuk orang-orang bukan Yahudi dalam bahasa Ibrani. singkatan daripada ‘Avde Kokhavim U Mazzalot’. yang bermaksud "HAMBA-HAMBA BINATANG DAN ORANG-ORANG SESAT". ) 

Jawab salam yang betul ialah ;
WAALAI KUMUS SALAM”dan bukannya ; “WAALAI KUM SALAM

beri salam yang betul :
ASSALAMUALAIKUM atau ASSALAMUALAIKUMWARAHMATULLAHIWABARAKATUH...

lepas ni, bagi salam penuh ye syieda. mendoakan kesejahteraan orang lain.-.- haaa.. kan elok. takde la orang nak hentam lagi. hihi bukan ada apa pun. manusia biasa la. paku dulang kayu serpih, ........ lu pikir la sendiri (Nabil cakap)




“Kirim salam, assalamualaikum pada ASHREE ye”

Dan bukannya :
 
“Kirim salam kat ASHREE yer”

Dan jangan pula memandai-mandai tambah perkataan seperti 

” Ko tolong kirim salam maut kat dia yer“.

gambar : gambar
sumber : As-Salam


xda size!


yang benar

13 comments:

  1. great entry tq ingt kn....

    chabtek.... tempah lah =) wat khas =)

    ReplyDelete
  2. Waalaikumussalam Warahmatulallahhi Wabarakatu...
    Sy dah jawab yer... heheh...
    entry yg bagus.. :)

    ReplyDelete
  3. @aimi pikir-pikir nak buat khas la aimi. hikhik sebab saiz nya xda. sadis betul! @_@

    ReplyDelete
  4. syg i tag u join contest =)
    http://aimiadilahkamarruddin.blogspot.com/2012/04/contest-manisnya-berbaju-kurung-by-lulu.html

    ReplyDelete
  5. Waalaikumussalam Warahmatulallahhi Wabarakatuh..thx utk perkongsian entry ni..

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum~ :)

    Nice ! Perkongsian yang bagus ! :DD

    ReplyDelete
  7. hurmm..btol tu..
    selain assalamualaikum,klu 'salam' pon boleh jugak..slalunya guna dlm sms kan..tp klu ckp depn2,sebaiknya assalamualaikum..

    ReplyDelete

You can say anything but please don't hurt me. Thank you