makan berbunyi

Assalamualaikum

makan berbunyi? apakah itu? makan berbunyi adalah makan yang mengeluarkan bunyi yang amat aneh seperti bunyi raksasa dinding. seperti bunyi chap chap chap.. apakah itu raksasa dinding? haaa seperti dibawah, comel kan? memang nak kene lastik la jawabnye.. :)


dikampung, orang yang bertugas menegur ahli keluarga syieda yang makan sampai mengeluarkan bunyi raksasa tu, adalah abang sepupu. setiap kali ada cuti panjang, nenek mahupun makcik akan mengadakan makan-makan bersama ahli keluarga yang bercuti. best! :)

makanya, disitu semua ahli keluarga akan berkumpul. masak bersama-sama, makan bersama-sama. jadi disaat itu, jikalau ada seseorang mengeluarkan bunyi raksasa ni, terus akan ditegur didepan ahli keluarga yang lain. malu? memang akan malu :p 

tegur dengan penuh berhemah : "bawak mai terebey (lastik), banyak cicak aih siang-siang ni!" orang yang terlibat akan automatik makan perlahan. yang lain, tersenyum-senyum dah. abang sepupu buat slamber sambil suap makanan kedalam mulutnye sendiri.

abang sepupu buat begitu sebab tidak mahu ada antara ahli keluarga syieda makan sedemikian rupa. katanya "xdak adab!" kalau makan timun, kubis bunyi krupp krupp krupp pula macam mane?

keropok dan makan rangup seperti timun, kubis tidak dikira mengeluarkan bunyi raksasa tu. sebab memang dari azali keropok itu rangup. kalau tak bunyi krupp krupp krupp keropok tu lemau la. heee nak makan keropok lemau? xmo la!


tambah-tambah kalau yang mengeluarkan bunyi raksasa itu keluar dari mulut seorang gadis. gadis ayu gitu. tak ke orang tua pandang semacam saja. tak kan parent tak ajar adab makan dari kecil? hurmmm..

tolong lah, kalau makan berbunyi, tolong praktik untuk kurangkan bunyi tu. kalau boleh biar takde bunyi. bising satu hal. dah macam makan takde adap. kang hilang kawan atas sebab ni. boleh mengganggu orang lain tau? :( mati nafsu makan syieda yang membuak-buak ni @_@

ok, lihatlah kucing yang comel ni. syieda kidnap dari abang google yang baik hati. :) nasib syieda "geli" dengan kucing je. kalau tak, memang nak bela sekor , siap-siap macam gambar dibawah ni, dan bawak jejalan setiap hari la.. :( alahai kenapa la comel sangat binatang ni @_@ uwaaaa...




yang benar

18 comments:

  1. ahahha ekkek .. sabor je .. akk ingat kan raksaksa mana tadi ;)

    ReplyDelete
  2. @kak ieda: nak panggil cicak, macam semcam je kak. meremang bulu roma ni haaa.. geli :)

    ReplyDelete
  3. Eee, sapa yang berani pegang cicak tu? MM amat tak gemar dengan cicak nih.. Geli.. Huhuhu..

    Cakap pasal makan berbunyi ni sama jugak dalam family MM, cukup pantang makan bedecap nih.. Klu tengah makan ramai2 tetiba ada bunyi bedecap camtu, otomatik semua mata akan mencerlung ke arah si empunya mulut yang berbunyi tu..

    Haha, dah kena bagi warning camtu paham2 sendirila kan.. Kekekekek...

    ReplyDelete
  4. @Misz Mieza: hehe betul tu kak.. kalau tak tegur lame-lame dah terbiase susah nak buang habit ni. :( huhuhu..

    klau dah semue renung, memang akan merah padam la muka empunye badan. kekeke

    ReplyDelete
  5. sama la...family cik lynn pn cmtu gk...mmg dr kcik ktorg diajar xmkn bunyi...sapa mkn cmtu, mmg direct kna tgor...

    btol tu...kalu org luar dgr, mst rs cm xda adab...

    ReplyDelete
  6. Betul.Tak elok makan berbunyi.Sopan santun amalan kita lah !

    ReplyDelete
  7. tak suka cicak. hee. :D

    ReplyDelete
  8. geli ler syieda , akak tgk menatang tue..

    ReplyDelete
  9. hahaha.. sume gugurl tak suke cicak ek..?
    comel tau.. lebey2 lg yg kecik! :p

    kte pantang laki mkn bunyikk.. nmpk slekeh!tros tak minat wat jd boyfie.. hihii

    ReplyDelete
  10. btul..org tua xsuka tgk gdis mkn bunyi..huhu..tp ada org kata mkn bunyi xelok..so mkn mmg kna kawal bnyi..huhu

    ReplyDelete
  11. @::CIK LYNN::: kalau sesama kite pun dah kurang enak untuk didengar. ni kan pula kalau di depan orang lain.. :(

    ReplyDelete
  12. @keli menari: betul tu kak..

    kalau dah tbiase pun, kene belajar control tabiat ni. tak elok.. :(

    ReplyDelete
  13. @kak adyna: hahaha.. syieda pun geli juga nengoknye.. :p

    mula-mula terpikir nak ke xnak letak..hehehe

    ReplyDelete
  14. @Nadhirah: hahaa geli la syg :) cicak tu auwww... memang tak reti nak explain la..geli. :)

    kalau boy pun kite leh reject, inikan gurl mkn berbunyi, lagi dasyat :)

    ReplyDelete
  15. @kak dila: betul tu kak.. :) nanti atuk2 nenek2 mak2 ayah2 kelat je senyum nye.. hehehe :)

    ReplyDelete
  16. hehe mas panggil orang makan berbunyi ni, "mulut bocor" :P hahaha

    ReplyDelete
  17. @fiQRa: hehehe mas ni comel la.. hihiihi

    ReplyDelete

You can say anything but please don't hurt me. Thank you