berbaloikah itu semua?

Assalamualaikum

berbaloikah kita menjatuhkan maruah seseorang hanya untuk kepentingan diri sendiri? tambah-tambah lagi rakan sekerja yang bertungkus lumus bekerja demi mencari sesuap nasi untuk anak dan bini dia di rumah. berbaloikah?

untuk kenaikan pangkat, kita sanggup menjatuhkan kawan baik kita sendiri dengan menyebarkan khabar angin yang entah betul atau tidak. sanggup menutup pintu rezeki kawan, jiran, saudara mahupun orang yang lebih berjaya dari kita. hanya kerana mahu mengejar kesengan yang bukan milik kita.

tidak kurang juga yang sanggup menggunakan khidmat jin untuk menjatuhkan seseorang. Nauzubillah.. taubat lah!

tetiba entri emo pula syieda hari ini. serius saja. weee..

*kejadian ini tidak terjadi kepada syieda, harap maklum ya? insyaAllah.. 

jangan kerana pangkat dan kesenangan, kita menindas golongan lain. biarlah kita bersaing dengan cara baik dan berhemah. kalau lelaki tu, gentle! :) kalau perempuan bawa mulut dah biasa dengar. tatapiii kalau kaum Adam yang bawa mulut. lu pikir la sendiri. :p


tega nya kita melakukan hal seperti itu. adakah kerana duniawi kita sudah lupa halal haram? dosa pahala? tepuk dada tanya iman. adakah kita tergolong dalam golongan itu?

ini adalah entri bersahaja. maaf kalau ada yang terasa. :) 

yang benar

14 comments:

  1. itudah jadi lumrah alam...terutamanya akhir zaman ni.....harap2 kite x tergolong dalam golongan ini....

    salam perkenalan...donefolo...dari segmen terjah hanif idrus...

    ReplyDelete
  2. rambut sama hitam dalam hati sapa la yg tahu...

    ReplyDelete
  3. semoga kita dijauhkan dari segala perkara yang tidak elok..

    ReplyDelete
  4. saya pernah cuba dijthkan oleh org2 seperti itu..

    ReplyDelete
  5. @Intan Norhaida insyaAllah kak.. semoga kita terhindar dari semua tu.

    salam perkenalan, sudah follow akak juga :)

    ReplyDelete
  6. knpe smpi bg2 sekali???? ish2..... manusia zaman skrg pelik2

    ReplyDelete
  7. ramai manusia macam ni.
    hmmmmm.

    semuanya sebab perasaan hasad dengki.
    kalo ada sifat hasad dengkin ni.
    Allah tak terima amalannya.

    wan ada tulis enrty pasal ni.tajuk dia.

    7 Malaikat Penjaga Langit.
    ada kat top posts.

    ReplyDelete
  8. ni la orang kita..tengok orang lain duk atas terus dengki mintak jatuh..macam2 cara diguna..hasil rezeki yg dimakan tu tak berkat.

    ReplyDelete
  9. @aimi adilah zaman sekarang macam2 perkara kita xsangka akan terjadi kan aimi :( seram sejuk

    ReplyDelete
  10. @Syazwan Che Deraman betul tu wan, hasad dengkin bermaharajalela :((

    ok, syieda akan baca :)

    ReplyDelete
  11. @Nick Nashram betul tu, kesian anak bini orang tu, nak makan ape kalau benda buruk terjadi. kejam betul manusia sekarang. xda keperimanusiaan.. :(

    ReplyDelete

You can say anything but please don't hurt me. Thank you